Service Logistics Forum

Quick Scan ontwikkeld - Nieuws

04 mei 2020

In slechts 3 weken inzicht in de potentie van een Service Control Tower voor uw bedrijf.

Diegenen die onze blogreeks over Service Control Towers van een tijdje terug hebben gevolgd, weten dat wij enorm fan zijn van SCT’s. En daarnaast genieten we ook van bedrijven een stap verder helpen door het opzetten en/of ontwikkelen van hun Service Control Tower omgeving. Dat is ook het doel van het volgende project dat we gestart zijn, in samenwerking met Connekt en TKI Dinalog. Het richt zich op de valorisatie en opschaling van Service Control Towers. Hiervoor hebben we een Quick Scan ontwikkeld, waarbij je in slechts 3 (!) weken grote stappen zet voor de verbetering of juist het opzetten van je SCT.  Servitization speelt hier een grote rol in en daar gaan we in deze blog dieper op in.

De rol van servitization bij de Service Control Tower

In diezelfde eerdere blogreeks legden we al eens uit dat de complexiteit binnen een bedrijf en de servitization samen de behoefte aan een SCT bepalen. Sterker nog, één van de benefits van een SCT is dat deze kan helpen om te stijgen op de servitization ladder.

Op de top van deze servitization ladder wordt het mogelijk voor een bedrijf om niet langer het eigenaarschap van assets te verkopen, maar in plaats daarvan de beschikbaarheid van deze assets te verkopen. Denk aan de transitie van een fietsenwinkel naar een fietsenverhuurder. Voordeel is dat de assets die afgeschreven worden bij de high-end klanten nu een tweede leven kunnen krijgen voor andere doeleinden. Bijvoorbeeld omdat een wedstrijd racefiets na een jaar nog prima geschikt is voor een hobbymatige fietser. Niet alleen biedt dit andere verdienmodellen voor bedrijven, ook komt het de duurzaamheid ten goede. Kortom: hoe hoger je je op de servitization ladder bevindt, hoe belangrijker én nuttiger je SCT wordt.

Van verbruiken naar gebruiken

In een verhandeling over de innovatie van service logistieke ketens beschreef Ben Gräve, voorzitter van het SLF en lid van het meekijkend team in dit project, recent de trend dat we van een “verbruikseconomie” naar een “gebruikseconomie” gaan. Oftewel, de stappen omhoog op de servitization ladder! En een goede aansluiting bij wat we hierboven vertelden. “De gebruikseconomie heeft de toekomst en daar moeten bedrijven goed op ingericht zijn wanneer het zo ver is. Dat kan met een goede Service Control Tower. Het is belangrijk te blijven innoveren en richting trends te ontwikkelen”, aldus Ben. Daar sluiten we ons volledig bij aan: extra reden wellicht om ons samen sterk te maken voor een goede Service Control Tower!

Quick Scans

Mede om die reden zijn we momenteel druk met het uitvoeren van Quick Scans bij bedrijven, waarmee we samen met een bedrijf kunnen uitvinden wat hun visie is, hoe mature hun huidige en gewenste SCT-omgeving is, en welke roadmap en daarbij horende eerste stappen wij adviseren om de service logistieke aansturing naar een hoger niveau te tillen. Dit kan al in slechts 3 (!) weken! Meer weten of meedoen? Neem contact op met mij, Minou Voortman

 
 
 

Trots op onze

SLF Deelnemers