Nederlands English
Deelnemer login
Home Summit Programma Summit

Tijdens de Service Logistics Summit 2017 presenteren we met trots een goed gevuld en gevarieerd programma waar bedrijven uit verschillende sectoren en met verschillende omvang een rol spelen. Ook diverse kennisinstellingen nemen het podium om te laten zien waar hun toegepaste onderzoek zich op richt.

Programma Service Logistics Summit

Voor de diverse onderdelen hebben deze organisaties hun medewerking toegezegd:

Partners SLF Summit 17

Datum: 24 november 2017
Tijdstip: 9.00 - 18.00 met aansluitend diner
Locatie: Aviodrome Lelystad
Thema: Logistiek Verenigd - SLF, TKI Dinalog en NVDO

Aanmeldknop SLF Service Logistics Summit 2017

09.00 - Aanvang

09.00 - De Service Logistics Summit 2017 opent op locatie. U maakt een keuze uit een van de bedrijven die haar deuren voor u opent.
Na ontvangst informeert uw gastheer u over zijn bedrijf. Hij leidt u rond en gaat met u in gesprek over actuele service logistieke thema's in zijn business. Na afloop sluit u gezamenlijk af en vertrekt richting Aviodrome. 

 Field Trip 1 Thales, Huizen| Field Trip 2  AH.nl, Almere| Field Trip 3  Wärtsilä, CDC, Kampen / Field Trip 4 Pon Equipment, Almere / Field Trip 5 Loading Systems, Lelystad  / Fieldtrip 6 NLR, Marknesse 

12.00 - Lunch

13.00 - Roelof Hemmen, bekend van o.a. BNR, leidt de middag.Roelof Hemmen Hij stelt u voor aan high potentials die, in het kader van de SLF Afstudeerprijs, hun onderzoeksresultaten pitchten, reikt de winnaar de SLF Afstudeerprijs uit en gaat met u het gesprek aan. 

 

Erik Lagerweij, Lelystad Airport spreker Service Logsitics Summit 201713.30 - Erik Lagerweij, Projectdirecteur realisatie vakantieluchthaven van Lelystad Airport. Verantwoordelijk voor de realisatie van de nieuwe vakantieluchthaven, neemt u mee in zijn visie op Service Logistieke thema's die spelen bij de ontwikkeling van een luchthaven.

 

Geert Boosten.pngRene de Koning14.00 - Plenair debat, nu bent u zelf aan zet. De presentatie van Erik Lagerweij doet voldoende stof opwaaien. Met een aantal professionals uit de aviation wereld, waaronder Geert Boosten, lector Hogeschool van Amsterdam en René de Koning, OneLogistics, kijken we naar de hot topics. Onderzoekers, overheid en  bedrijfsleven komen aan het woord. Niet alle neuzen wijzen in dezelfde richting. Praktijk en theorie lopen uiteen en er zijn opmerkelijke meningsverschillen. Wat zijn uw gedachten en waarom kloppen onze stellingen over hot topics wel of niet?

14.30 - In de eerste ronde inspiratiesessies maakt u een keuze uit de presentaties van geselecteerde sprekers en bedrijven. Bent u geïnteresseerd in recent wetenschappelijk onderzoek, samenwerkingsvormen binnen service logistiek, technische innovaties of praktijkvoorbeelden uit de luchtvaart. Jong talent volgt een bijzonder programma o.l.v. Roelof Hemmen.

Inspiratiesessie 1  Circulaire Economie| Inspiratiesessie 2  New Service Chain Dynamics| Inspiratiesessie 3 Bedrijfscase| Inspiratiesessie 4 Blockchain Technology

15.15 - In de tweede ronde inspiratiesessies maakt u opnieuw een keuze uit de presentaties van geselecteerde sprekers en bedrijven. Jong talent vervolgt het bijzondere programma o.l.v. Roelof Hemmen.

Inspiratiesessie 5  Circulaire Economie| Inspiratiesessie 6 New Service Chain Dynamics| Inspiratiesessie 7 Bedrijfscase| Inspiratiesessie 8 Service Logistiek in de Stad

16.00 - Borrel

wim van rooijen.png17.00 - Maintenance meets Service Logistics, het gezamenlijk programma van SLF en NVDO start met een wake up call van Wim van Rooijen, Fountainheads. Daarna ontmoeten Binne Visser, Maintenance Manager van het Jaar, Marc van het Bolscher, Logistiek Manager van het Jaar, Bas Kimpel, voorzitter NVDO en Ben Gräve, voorzitter SLF elkaar. Tot slot schakelen we, via een live verbinding(!!) met Mali, over naar kapitein Stephan Wildenberg voor een spectaculaire verhandeling over 'Synergie Bas Kimpeltussen onderhoud en service logistiek binnen Defensie'. 

 

Ben Grave2.jpg

 

 

Binne visser 2.pngBinne Visser, Director Production Engineering & Maintenance bij Philips Drachten en Maintenance Manager van het Jaar, is een zeer gemotiveerde professional met meer dan 20 jaar ervaring in onder meer engineering, projectmanagement, supply chain management en R&D. 

Marc van het Bolscher.pngMarc van het Bolscher, Global supply chain manager bij Tanatex Chemicals en Logistiek Manager van het jaar, heeft in zijn organisatie structuur aangebracht en verschillende afdelingen bij elkaar gebracht, waardoor op relatief korte termijn, een significante verbetering plaats van de leverbetrouwbaarheid en productbeschikbaarheid plaats. 

SLF Summit 17 Stephan WildenbergKapitein Stephan Wildenberg is werkzaam als stafofficier Operationele Logistiek en Doctrine bij het kenniscentrum van het Opleidings- en Trainingscommando Logistiek (OTCLOG). Binnen de Koninklijke Landmacht heeft hij diverse logistieke functies uitgeoefend en is tweemaal uitgezonden geweest naar Afghanistan en Mali. In zijn huidige functie is hij verantwoordelijk voor het beschrijven van de logistieke werkwijze van de Koninklijke Landmacht, ook wel doctrine genoemd. Specifiek richt hij zich op de materieeldienst van de toekomst in relatie tot innovaties en welk effect dit heeft op de doctrine.

18.30 - Netwerkdiner

Stefan Verhoeven19.15 - Stefan Verhoeven, Managing Director Miele Nederland is een bevlogen en gedreven people manager en succesvol business leader et 25 jaar ervaring in internationaal ondernemerschap binnen Esso, Philips en Miele. De rode draad in de carrière van Stefan wordt gevormd door het aanpassen van organisaties op de veranderende eisen van de markt. Deze aanpassingen gaan volgens hem niet alleen sneller en goedkoper, maar ook duurzamer indien ze gedragen worden door de medewerkers. Dat in de synergie tussen Onderhoud en Service Logistiek ook een dosis gezond ondernemerschap van waarde kan zijn, leren we van Stefan. 

Aanmeldknop SLF Service Logistics Summit 2017
 


Thales.jpgFieldtrip 1 - Thales Transportation Systems, Huizen
Maakt u gebruik van het openbaar vervoer in Nederlands? Koopt u wel eens een kaartje bij de NS , GVB of een van de andere vervoerders in Nederland? Zit u wel eens in de tram en checkt u dan in? Dan gebruikt u de apparaten van Thales Transportations Systems (TTS). TTS is de marktleider in Nederland op het gebied van eticketing services. TTS is een onderdeel van de Thales groep. We zijn een relatief jong bedrijf maar groot op de OV-markt en innovatie. Onze core business is het leveren van services op gebied van eticketing. Samengevat leveren, installeren, onderhouden en beheren wij alles wat te maken heeft met eticketing. Van de systemen, netwerken tot apparaten op stations en in trams en bussen. Onze bekendste apparaten zijn de kaartautomaten, de poortjes , de check in palen en informatie zuilen.  

Op 24 november heeft u de mogelijk om een field trip te maken naar het Service Centre van TTS in Huizen. Hier ziet u hoe wij werken wanneer apparaten bij onze klanten defect zijn, van melding tot reparatie in het veld of in onze workshop. We laten ook zien hoe we voorkomen dat de apparaten stuk gaan, zodat reizigers goed en snel kunnen reizen. Ook laten we zien welke innovaties hierbij een rol spelen.

Schrijf u in en leer de wereld achter de vervoersbedrijven en wat een dag services voor TTS betekent.

naar boven

albert.nl.pngFieldtrip 2 - AH.nl, Almere

Albert Heijn heeft sinds september 2012 drie distributiecentra voor online bestellingen: De Meern, Rotterdam en Almere. Deze drie vestigingen beschikken elk over het snelloperassortiment. Het assortiment langzaamlopers waaruit de klanten kunnen bestellen ligt in de vestiging Almere. Indien een bestelling langzaamlopers bevat, dan worden deze op een snelle en slimme manier, binnen het vereiste tijdskader, onttrokken uit DC Almere en in het DC van waaruit naar de eindklant wordt geleverd samengevoegd met de rest van de bestelling. Voor dit proces zet AH.nl artikelslotting in.

het AH.nl DC in Almere is geen standaard DC, zoals u zult ervaren op 24 november. We laten u graag de verschillen zien en aansluitend gaan we in op artikelslotting, op de tool die Districon hiervoor samen met een zusterbedrijf van Albert Heijn ontwikkelt, en op het belang van juiste slotting voor productiviteit. Hieruit blijken enkele frappante overeenkomsten tussen efullfilment en service-logistiek.

naar boven

Wartsila.pngFieldtrip 3 Wärtsilä CDC, Kampen

Tijdens deze fieldtrip krijgt u een kijkje in het sterk geautomatiseerde Central Distribution Centre van Wärtsilä, die hier in 2010 voor €80 miljoen in heeft geïnvesteerd. Wärtsilä is de wereldleider op het gebied van ontwikkeling en services van geavanceerde technologieën en producten voor schepen en energiecentrales. Vanuit het Central Distribution Centre in Kampen wordt de wereldwijde distributie verzorgt van alle spare parts.

Wärtsilä en DHL werken samen aan een “Joint Innovation Roadmap” om voordurend in te kunnen spelen op de wensen van de klant en de uitdagingen binnen de Service Parts logistics. Eén van de innovaties die zal worden uitgelicht is de implementatie van “Autonomous Moving Robots”.

Met u discussiëren we graag over de impact van robotisering op de medewerker. 

naar boven

Pon LogoFieldtrip 4 - Pon Equipment, Almere

Als oudste Caterpillar dealer buiten de Verenigde Staten is Pon Equipment al meer dan 90 jaren actief in de verkoop en het onderhoud van CAT grondverzetmachines. Op 24 november laat Pon zien wat 90 jaren ervaring brengt in service verlening aan hun klanten én welke uitdagingen en ontwikkelingen zij op dit vlak zien de komende jaren. U ziet de indrukwekkende machines en naast aandacht voor de huidige aanpak om de beste Service aan klanten te leveren, op locatie bij de klant en in de eigen werkplaats, is er ruimte voor discussie over ontwikkelingen en nieuwe concepten.

naar boven

Loading Systems.pngFieldtrip 5 - Loading Systems, Lelystad
Loading Systems is de specialist in het ontwikkelen, fabriceren, installeren en doorlopend onderhouden van industrie deuren en dock equipment. Het bedrijf heeft meer dan 50 jaar ervaring in het leveren van oplossingen die passen bij specifieke wensen in een breed scala van klanten in verschillende marktsegmenten. De systemen worden in geheel Europa afgezet en zelfs daar buiten, 98% hiervan is make to order en wordt meer en meer met sensortechnologie uitgerust. Voor de nieuwe generatie systemen biedt Loading Systems het zgn Advanced Control Centre. Deze online oplossing biedt 24/7 monitoring, condition based maintenance en dock scheduling. Na de bedrijfsintroductie krijgt u een rondleiding door de fabriek en aansluitend discussiëren we met elkaar over de invloed van moderne technologie op de down to earth logistiek van magazijnprocessen en de onderhoudsbehoefte die hiermee gepaard gaat.

naar boven

FNLR logoieldtrip 6 - NLR, Marknesse

Het NLR, Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum in Marknesse is dé Nederlandse kennisorganisatie voor het identificeren, ontwikkelen en toepassen van geavanceerde technologische kennis op het gebied van lucht- en ruimtevaart.  NLR MAMTeC is het kenniscentrum voor 3D metaal printen in Nederland. MAMTeC ondersteunt bedrijven door technologische ontwikkeling en productinnovatie. De 3D metaal print ontwikkeling in het MAMTeC  kenniscentrum wordt ondersteund door geavanceerde inspectie- , analysetechnieken en testfaciliteiten. Tijdens de fieldtrip wordt ingegaan op de mogelijkheid om metalen spare parts te printen én nemen we een kijkje in de MAMTeC faciliteit.

naar boven

spreker JFlensJeroen CoxInspiratiesessie 1 - Jan Flens, Directeur bij Drake & Farrell en Jeroen Cox, Senior Manager Energie & Milieu bij KPNCirculair manifest heeft impact op service logistiek
Samen met netwerk- en hardwarefabrikanten ARRIS, Ericsson, Hewlett Packard Enterprise, Huawei, Teleplan en ZTE tekende Drake & Farrell het KPN Circulair Manifest. In dit manifest staat beschreven dat er gewerkt zal worden aan de productie van circulair ontworpen hardware en energie zuinigere processen voor KPN en haar klanten. De overeenkomst beschrijft daarnaast dat KPN, ondanks een verwachte groei van het dataverkeer van haar klanten, zal streven haar CO2- en milieuvoetafdruk te verkleinen. Het streven is dat de apparatuur in 2025 zo ontworpen is dat vrijwel 100% van de onderdelen en grondstoffen hergebruikt of gerecycled kan worden en dat in 2050 Nederland een circulaire economie kent. Dit zal ook grote gevolgen hebben voor service en service logistiek. In de inspiratiesessie zal Drake & Farrell samen met KPN een toelichting geven op het circulair manifest en dagen zij samen de zaal uit om vanuit service logistieke optiek bijdragen aan het manifest te benoemen.

naar boven

Henk Akkermans.pngInspiratiesessie 2 - Prof. Henk Akkermans, Tilburg University/Directeur van WCMNew Service Chain Dynamics

Het lijkt zo logisch: als producenten via ‘remote monitoring’ service gaan verlenen op hun producten, dan is dat heel goed voor de keten:  de beschikbaarheid  zal stijgen en de onderhoudskosten zullen in het algemeen dalen. Daar wil de “asset owner” best voor betalen. Waarom gebeurt dit dan niet al vaker?

Dat heeft te maken met de complexe dynamiek in de service supply chain. De producent moet eerst investeren en de “asset owner” moet eerst data delen. De kosten gaan dus nadrukkelijk voor de baat. Dat is de dynamische complexiteit van de business case. In de bedrijven moet ook iedereen wel willen, want de kosten en baten kunnen bij verschillende afdelingen liggen. Dat is de organisatorische complexiteit van de business case.

Tilburg University heeft een methode ontwikkeld om samen met de stakeholders een simulatiemodel van de bedrijfsprocessen te bouwen. Het gesprek over de business case kan hiermee veel rationeler gevoerd worden.  Dat leidt tot een integrale en lange termijn visie en tot meer ondernemend gedrag in de service supply chain. Voorbeelden van cases bij Océ Canon, ASML en Fokker Services illustreren de kracht van deze business modeling methode.

naar boven

Tessa Huijsman.pngRuud SmitsInspiratiesessie 3Tessa Huijsman, Consultant bij Districon & Ruud Smits, Maintenance Engineer bij GVB, Procesverbetering met behulp van lean
Wat kan je met Lean denken bereiken in onderhoud en onderhoudslogistiek? Is onderhoud in lean begrippen een verspilling? Antwoorden op deze en andere vragen krijgt u tijdens deze inspiratiesessie. Tessa Huijsman van Districon is Lean Black Belt en gespecialiseerd in het snel identificeren van bottlenecks en het doelgericht stroomlijnen van onderhouds – en onderhoudslogistieke processen. Vanuit de onderhoudsvraag van het GVB verkent zij samen met Ruud Smits, Maintenance Engineer bij GVB en u de toepasbaarheid van Lean in servicelogistieke processen en gaan zij ook het gesprek met u aan over de weg naar het ‘perfecte’ onderhoud.  

naar boven

Louis de Bruin.pngMichiel KuipersInspiratiesessie 4Michiel Kuipers, WW Leader Logistics BD and Supply Chain Analytics IBM & Louis de Bruin, Blockchain Leader Europe IBM, Blockchain for business: hype or…..
Relevance & value of blockchain technology for the Service Logistics Business

Blockchain technology heeft bekendheid gekregen door zijn toepassing in de cryptocurrency wereld, en dan met name de bitcoin. Het blijkt, dat naast de toepasbaarheid in de cryptocurrency wereld, de blockchain technology ook zeer veel te bieden heeft voor de zakelijk wereld in zijn algemeenheid. Momenteel is deze ontwikkeling nog erg in een hypefase, maar alle tekenen zijn ernaar dat de impact van deze technologie op de zakelijke wereld zeer groot zal zijn en het zeer aan te raden is om vroegtijdig met scenarioplanning te starten en mogelijkheden te assessen en testen. In deze sessie lichten wij de blockchain technologie toe en zullen een aantal lopende projecten in de supply chain ter inspiratie bespreken alsmede een aantal gedachten delen over relevantie en value voor de Service Logistiek.
naar boven

Ed Alting SibergInspiratiesessie 5 - Ed Alting Siberg, Business Development Director bij SiSo Almere, Recover-E
Circulair is niet langer slechts een buzzword. Meer en meer bedrijven zetten een succesvolle strategie op rond de circulaire economie, zoals SiSo uit Almere. In deze inspiratiesessie praat Ed Alting Siberg over zijn circulaire succesformule: Recover-e, een model waarin ICT meerdere levens krijgt. Onderdeel van die succesformule is de logistieke ondersteuning. SiSo richt zich op ketensamenwerking en op een goed track & tracesysteem.

naar boven

Paul van der Voort.pngInspiratiesessie 6 - Paul van der Voort, Programmamanager Innovatie bij ProRail, Voorspellen van infrastoringen
Big data technologie maakt het mogelijk om storingen in de spoorinfrastructuur beter te zien aankomen. Recent heeft ProRail een DataLab opgericht, dat werkt aan het voorspellen van wisselstoringen, derden storingen, spoorstaaf- en liggingsdegradatie etcetera. Wat is de aanpak, welke middelen worden ingezet en wat zijn de eerste resultaten?

naar boven

Victor PonsioenRoy LendersInspiratiesessie 7 - Roy Lenders, Lector Supply Chain Management bij Fontys University of Applied Science & Victor Ponsioen, Senior Consultant bij Districon, Mogelijkheden van Machine learning in de service logistiek
Machine learning maakt het mogelijk om via enkele complexe, gebruiksvriendelijke algoritmes grote hoeveelheden onoverzichtelijke data om te zetten naar gebruiksvriendelijke en bruikbare informatie. In plaats van analisten die inzichten uit data halen, gebruikt machine learning de data om het systeem zelf te verbeteren en door te ontwikkelen. Bedrijven gebruiken machine learning om in grote hoeveelheden ongestructureerde data trends te ontdekken. Met deze trends voorspellen ze bijvoorbeeld de vraag uit de markt voor de komende uren, maar vindt ook pro-actieve allocatie van voorraden plaats. In de inspiratiesessie zal door Roy en Victor worden in gegaan op het onderzoek dat door hen wordt verricht op het gebied van machine learning en zullen toepassingen worden getoond. Hierop voortbordurend zullen met de deelnemers  toepassingsgebieden worden verkend binnen het service logistieke domein.  

naar boven

Martijn van Altenburg.pngElza van GenderenInspiratiesessie 8Martijn Altenburg, onderzoeker Hogeschool van Amsterdam & Elza van Genderen, Founder CityServiceBike, Service Logistiek in de Stad

De logistieke problemen in steden vragen vandaag de dag om creatieve mobiliteitsoplossingen. Er worden door gemeenten maatregelen genomen om de logistiek soepeler te laten verlopen. Uit recent onderzoek blijkt dat een groot deel van transportbewegingen in de stad service-, installatie- en onderhoud-gerelateerd zijn. De Hogeschool van Amsterdam heeft het raakvlak tussen service- en stadslogistiek nader bekeken en is op zoek gegaan naar mogelijkheden voor het garanderen van meer efficiëntie. CityServiceBike biedt een oplossing voor deze doelgroep: een nieuw concept waarbij E-cargobikes worden ingezet in de stad.

naar boven

Aanmeldknop SLF Service Logistics Summit 2017

 

 

Onze deelnemers