Service Logistics Forum

19.9 Thermo Fisher Scientific TB

Themabijeenkomst Thermo Fisher Scientific

Datum: 2 december
Tijdstip: 13.00 - 17.30
Locatie: Thermo Fisher Scientific, De Schakel 12, Eindhoven
Thema: Digital Transformation of Service
# deelnemers: 29 

 

IMG-20191202-WA0000.jpg

 

 

 

 

IMG-20191202-WA0001.jpg

 

 

 

 

IMG-20191202-WA0002.jpg

 

 

 

 

IMG-20191202-WA0008.jpg

 

 

 

 

Digitale service transformative
Door: Ben Graeve

Olaf Jorissen was als onze gastheer zichtbaar trots op de producten en service van Thermo Fisher Scientific en had geregeld dat Sebastien Dorel, Sr. Director Central Service Materials and Structural Analysis Division (de divisie die in Eindhoven is gevestigd) ons zou meenemen in de fascinerende service transformatie door digitalisering.  Dit onderwerp staat bij veel bedrijven op de agenda en het was zeer interessant om te zien hoe een hi-tech bedrijf als Thermo Fisher hiermee zeer structureel en innovatief mee omgaat. Uiteraard mag men verwachten dat de zeer geavanceerde elektronen microscopen een grote hoeveelheid gegevens opslaan over de toestand van de diverse componenten. Sebastien liet zien dat de echte service meerwaarde is gelegen in de innovatieve tools om deze enorme hoeveelheid  gegevens om te zetten in zinvolle informatie voor analyse door de service afdeling, voor pro-actieve sturing van de service engineer en ook om zinvolle terugkoppeling te geven aan de R&D afdeling. Hij ziet de service op de servitization ladder ook verder migreren naar de echte ondersteuning van de klant met condition bases service, utilization monitoring en ultimo naar process control. Sebastien laat zien dat nu de service revenu van deze digitale services nog minder dan 5% is, maar verwacht dat dit over 10 jaar minstens 25% wordt. Op de langere termijn verwacht Sebastien dat elk product op zich de service control tower is voor de aansturing van service engineers, gereedschappen en reservedelen. Een ware transformatie van de service waarvoor ook nog veel cultuur omslag nodig is!  

 

Na deze interessante service inkijk werden wij door Alex Jonkers, Director Operations, en zijn team meegenomen naar het fascinerende productieproces van de elektronen microscopen die in staat zijn om samples van te onderzoeken materialen op atoom niveau inzichtelijke te maken. Dit gebeurt in cleanroom omstandigheden en dus moesten wij ons hullen in plastic overall en badmuts. De toelichting over de complexiteit van het ontwerp en de productie, test, transport en installatie processen was zéér waardevol en erg indrukwekkend!

 

Ter afsluiting van de middag gaf Geert-Jan van Houtum, hoogleraar aan de TU/e en SLF bestuurslid een wetenschappelijke duiding van de digitale service transformatie. Naast de toelichting van de alom waarneembare servitization trend zoals die ook bij Thermo Fisher plaatsvindt, stond hij vooral stil bij de toepassing van het gebruik van data, AI/machine learning en service control towers. Hij schetste dit beeld middels onderzoeksresultaten uit grote service logistiek research projecten waarbij Geert-Jan prominent betrokken is. Zo gaf hij een nadere toelichting van condition based maintenance ontwikkelingen bij Océ en de optimalisatie van de gewenste servicegraad van ambulances met de toepassing van operationele data, AI beslisstructuren en control tower (de winnende master thesis van Nikki Theeuwes, TU/e tijdens de SLF Summit van 14 november j.l.). Interessant om te zien dat service logistieke kennis en kunde kan leiden tot innovaties in andere sectoren. Deze input van Geert-Jan gaf voldoende stof voor een levendige discussie aan het eind van deze zéér geslaagde SLF Themamiddag.       

 

SLF deelnemers kunnen de presentaties die gehouden zijn terugvinden in de kennisdatabank, na te zijn ingelogd. Overige geïntereseerden kunnen presentaties opvragen via info@servicelogisticsforum.nl.

Trots op onze

SLF Deelnemers