Service Logistics Forum

Waarom naar Service Leadership Summit? - Nieuws

06 november 2023

Over strategie R3 t/m R7 en levensduurverlenging

Een weg door het woud van termen en begrippen

Wat bedoelen we nou eigenijk? Rondom duurzaamheid bestaat een woud aan termen en begrippen waarvan de  inhoud of samenhang soms ontbreekt. Althans, die is niet voor iedereen duidelijk of gelijk. Daar komt verandering in. Tijdens de Service Leadership Summit schijnt Arjen Wierikx, onze circulariteitsgoeroe, er een verhelderend licht op. Dit doet hij niet alleen door uitleg te geven over de theorie, maar ook door gesprekken te voeren met de Service Leaders die met hun interessante ervaringen uit hun praktijk de theorie kunnen verlevendigen en verduidelijken. 

Alvast een klein beetje circulariteitstheorie 

Nu alvast een klein voorproefje van de basistheorie van circulariteit. Strategie R3 t/m R7, zoals genoemd in de titel van dit stukje, verwijst naar de R-ladder. Dit is een theoretisch model waarin verschillende duurzaamheidsinitiatieven geclusterd en gerangschikt zijn. Er zijn 10 treden gedefinieerd op de R-ladder, trede R0 t/m R9. Een aantal treden samen vormen een blok. De R-ladder kent 3 blokken. De blokken geven aan wat de essentie is van de duurzaamheidsinitiatieven die tot het blok behoren. Dit stukje zoomt in op het middelste blok van de R-ladder. De duurzaamheidsinitiatieven van de 3e, 4e, 5e, 6e en 7e trede zijn allen gericht op levensduurverlenging. Dus op hoe de tijd tussen ingebruikname en 'end of life' gerekt kan worden. De initiatieven die hierbij horen zijn, Re-use, Repair, Refurbish, Remanufacture en Repurpose. 

Graag ook de praktijkverhalen van Service Leaders, toch?

Tot zover de theorie. Christian van Maaren, CEO van Excess Materials Exchange, en Hugo Wentzel, Global Account Director van Reconext, zijn de service leaders waar Arjen Wierikx het gesprek mee voert op 21 november. Christian bekijkt levensduurverlening vanuit een interessant nieuw businessmodel. Een marktplaats voor vraag en aanbod in de bouwwereld. Wat maakt zo'n ongebruikelijke combinatie succesvol en hoe toepasbaar zijn bestaande concepten van de ene sector voor de andere sector. Hugo zal uitleggen wat de keuzes en uitdagingen zijn bezien vanuit het consumenten electronica perspectief. Hoe verhoudt het rekken van de levensduur zich tot de wensen en eisen van consumenten én producenten van electronica. Wat de krachten zijn die levensduur juist jarenlang heeft verkort, en wat de (on)mogelijkheden zijn om deze trend om te buigen. 

Het gesprek helpt inspiratie op gang

Meer weten over de ervaringen en successen die deze service leaders al gerealiseerd hebben en welke weg zij daarvoor hebben afgelegd? Kom op 21 november naar de Service Leadership Summit 2023 in Naaldwijk en laat u inspireren door Arjen, Hugo en Christian!

Trots op onze

SLF Deelnemers