Service Logistics Forum

2016 2 Themamiddag Thales

Het SLF organiseert een themabijeenkomst bij Thales, Hengelo. Deze middag wordt verzorgd door Thales in samenwerking met de Nederlandse Defensie Academie.

Donderdag 21 april 2016
13.00 – 17.00
Zuidelijke Havenweg 40, 7554 RR Hengelo

 

Van producent naar life cycle partner, effecten op de organisatie’

Thales ontwikkelt zich van productleverancier tot lifecycle partner voor haar klanten. In die transitie worden services meer geïntegreerd in de organisatie en in het productportfolio. Tijdens deze SLF-themamiddag zal Thales haar ervaringen en visie delen op het proces van servitization, waarbij services een belangrijke rol spelen in de waarde-creatie voor de klant. De Nederlandse Defensie Academie sluit daar met een wetenschappelijke verdieping op aan en in een groepsdiscussie zullen we het onderwerp kort toetsen tegen de ervaringen van anderen.

Programma:
12:30-13:00       Welcome and registration
13:00-13:10       Opening, Ben Gräve Chairman SLF
13:10-14:00       Servitization of Thales Naval, Marco Ekkelkamp director Customer Services & Support Thales
14:00-14:45       Guided tour
14:45-15:00       Coffee/tea break
15:00-16:00       Servitization: Stories of Entrepreneurs and Guardians, Prof. dr. Paul van Fenema, NLDA
16:00-16:45       Discussion
17:00-18:00       Hapje en drankje

Samenvatting themabijeenkomst

Thales, van Producent naar Lifecycle Partner

Uit de inspirerende inleidende presentatie van Marco Ekkelkamp, directeur Customer Service &Support, bleek dat dit een uitdagende koers is voor Thales in Hengelo gespecialiseerd in defensie radarsystemen. Het is in die B2G (Business to Government) omgeving een extra uitdaging omdat de defensie organisaties in de vele landen waar Thales zaken mee doet traditioneel zijn en sterk gericht zijn op eigen service oplossingen. Het is een complexe reis van een project georiënteerde organisatie met unieke service oplossingen per klant naar een model waarbij generieke service oplossingen voorhanden zijn om aan de klant aan te bieden. Marco maakte daarmee erg duidelijk dat de servitization vanuit de Thales producten alleen kan slagen als er ook productization plaatsvindt van de services. Als die balans op orde is, dan kunnen er weer nieuwe stappen gezet worden om voor de klanten nieuwe value-add services aan te bieden.  

 

Het weer was uitstekend en dus was het een feest om voor de rondleiding door het fabricageproces over de vernieuwde Thales campus met een echte technologische uitstraling te lopen. Op en rondom de campus zijn ook toeleveranciers gevestigd en daarmee is de supply chain voor een aantal kritische componenten van de radarsystemen geoptimaliseerd. Het was erg indrukwekkend om de fabricage en test processen te zien van de kleine en mobiele systemen tot de mega systemen van meer dan 8 meter groot die een groot deel van de aardbol kunnen scannen.

 

 

Zoals te doen gebruikelijk bij een SLF Themabijeenkomst wordt er ook een wetenschapper uitgenodigd om het onderwerp meer generiek te duiden. Gegeven de militaire systemen die centraal staan was het logisch om medewerking te vragen van de Nederlandse Defensie Academie (NLDA). Professor Paul van Fenema met ondersteuning van master student Sander Dito gaf een interessante verhandeling over de vele aspecten van servitization in de defensie industrie en vergeleek dat ook met andere zeer uiteenlopende industriesectoren. De kern van het betoog was de “value-in-use” voor de gebruiker en niet slechts de “product-based value”, waarbij de leverancier zich moet concentreren op de best mogelijke waarde toevoeging voor zijn klant en niet noodzakelijkerwijs op het laagste bid. Zeer interessant om dat vanuit een wetenschappelijke invalshoek voorgeschoteld te krijgen en middels de online vragen monde dat uit in een interactieve sessie.

 

De presentaties van Marco Ekkelkamp en Paul van Fenema zijn te downloaden via het intranet (voor SLF deelnemers na te zijn ingelogd) of op te vragen via info@servicelogisticsforum.nl

 

Trots op onze

SLF Deelnemers