Service Logistics Forum

2017 2 Themamiddag Scania

Warehouse optimalisatie - project Superzone

Event: SLF Themabijeenkomst
Datum: 11 mei 2017, 13.00 tot 17.00
Locatie: Scania Parts Logistics, Opglabbeek (BE)  
Thema: 'Warehouse optimalisatie - project Superzone'
# Deelnemers: 28

 

Een groot project bij Scania vangt in 2015 aan en zal begin 2018 afgerond worden. Bijna alle delen van het warehouse worden aangepakt om een vlotte doorstroming van spare parts voor de komende jaren te kunnen garanderen. Niet alleen de lay out en de processen veranderen, Scania besluit ook in dit project haar WMS systeem te vervangen.

 

IMG_2387i.JPGOp 11 mei 2017 is het SLF te gast bij Scania Parts Logistics in Opglabbeek (BE). Vanuit dit centrum in België wordt de wereld voorzien van spare parts voor Scania producten. Thijs Jacobs, warehouse manager, vertelt dat de sterke omzetgroei in spare parts komt door de toename van het aantal rijdende trucks,  plus de verdere intergratie met ons dealer-netwerk, wereldwijd. Heel gunstig voor de onderneming, maar in het warehouse leidt de stijging tot inefficiënte processen, en onveilige situaties. In 2015 maakt Scania een masterplan om het warehouse future-proof te maken. IMG_2399i.JPGMartijn van Herk, warehouse engineer Scania, kent de afwegingen die hierbij gemaakt zijn. Zo koos Scania voor minimale automatisering. Het bedrijf meent dat mensen flexibeler en betrouwbaarder zijn en dat met minimale automatisering de beste uptime van de operatie geleverd kan worden. Het plan is inmiddels uitgewerkt en de verbouwing is gaande, zonder dat de lopende operatie gestopt of vertraagd wordt. Een prachtig beeld levert dit op. Met 3 hoofdaannemers wordt hard gewerkt. Eind juni hoopt Scania de stellingen op de juiste plek te hebben. In 2018 wordt het nieuwe WMS systeem opgeleverd wat betreft Opglabbeek.

 

IMG_2396i.JPGOf zo'n groot project altijd de gestelde financiële doelen haalt, daar weet Luuk van der Weijst, Senior Consultant Districon, alles van. Hij komt in zijn praktijk nogal eens wat overschattingen van pay-back times tegen. Betekent dit dat bedrijven vooral niet moeten investeren in hun warehouse? Nee, zeker niet. Ontwikkeling is altijd noodzakelijk en er zijn zeker ook moeilijk kwantificeerbare ‘grijze’ besparingen te behalen, maar dat vraagt wel een gedegen onderzoek van de mogelijke concepten en een reële inschatting van financiële consequenties. Luuk begrijpt het dilemma van de financieel directeur, die redeneert vaak heel nuchter op verregaande oplossingen met de opmerking: "ik kan het geld maar 1 keer uitgeven...."

 

Geïnteresseerd in de gehouden presentaties? SLF deelnemers kunnen deze downloaden via de optie kennisdatabank/presentaties na te zijn ingelogd. Of stuur een bericht naar info@servicelogisticsforum.nl

Trots op onze

SLF Deelnemers