Contact
Stichting Service Logistics Forum
info@servicelogisticsforum.nl
In de circulaire economie is de retourketen van eminent belang. Dat geldt dus ook in de service keten. Het congres 'About Returns' benadrukt het belang van de retourketen.
De Reverse Supply Chain is een onbetwistbaar onderdeel van totale supply chain. Bedrijven die producten leveren, moeten ook voorbereid zijn op retouren.
Op 20 september 2017 waren meer dan 50 professionals aanwezig bij de lancering van het “About Returns” congres dat voortaan jaarlijks door 12Return georganiseerd wordt.
Harold Krikke, professor supply chain management bij Open Universiteit, presenteerde een academisch overzicht van de closed loop supply chain. In zijn keynote besprak hij de verschillende retourcycli in de levenscyclus van een product. Daarnaast besprak hij de mogelijkheden voor Product Service Systems (PSS) in een closed loop supply chain. Het publiek nam deel aan een levendige discussie, geïnitieerd door Krikke.
Stef de Bont, oprichter en CEO van 12Return besprak 3 trends die het belang van de retourketen vergroten; Direct-to-Customer Commerce, de Service- en Deeleconomie en de Circulaire Economie hebben allemaal een grote invloed op de keten. Een klantgerichte en circulaire supply chain vereist een nieuw bedrijfsproces, het Return-to-Settlement-proces, dat door technologie ondersteund moet worden.
Dragan Elijas, Customer Facing Solutions Engineer bij 12Return besprak het belang van een geïntegreerd retourproces en gaf tevens een impressie van het 12Return systeem. Hij presenteerde hij de schaalbaarheid en flexibiliteit van het platform. Stef de Bont presenteerde de 12Return roadmap met nieuwe oplossingen voor Return-to-Vendor, reCommerce en Return Prevention.
Jan Mylemans (Somfy) en Marco Jorritsma (Fairphone) namen, als 12Return klant, deel aan een paneldiscussie, gehost door Henk Oudenes, en deelden hun ervaringen met 12Return. Het publiek nam wederom deel aan een levendige discussie.
Tenslotte ontmoetten alle aanwezigen oude vrienden en maakten nieuwe contacten bij de netwerkborrel.
About Returns '17 was een groot succes dat in 2018 zal worden voortgezet.