Service Logistics Forum

Thema Summit 2025

Logo Summit 2025_met datum.pngService logistiek in tijden van schaarste

Nederland kampt met steeds nijpender tekorten: op zowel personeelsgebied als op grondstoffen en componenten. Dat is zeker voelbaar in vitale sectoren die letterlijk en figuurlijk het fundament vormen van onze samenleving.

Tekorten leiden niet alleen tot vertragingen en hogere kosten bij nieuwbouw, maar ook tot significante risico’s voor de veiligheid en beschikbaarheid bij instandhouding van essentiële systemen. De instandhoudingsketen wordt steeds vaker geconfronteerd met een groeiende schaarste aan onderdelen als gevolg van schaarste aan grondstoffen, verstoringen, onbalans in vraag en aanbod en onzekerheid als gevolg van wijzigende internationale verhoudingen.

Service Leadership Summit 2025 “Service logistiek in tijden van schaarste”
De dubbele bottleneck - personeelsschaarste in combinatie met onderdelenschaarste - leidt tot productiviteitsverlies, stijgende kosten, klagende klanten en mogelijk gevaarlijke situaties. Dit staat centraal in de Service Leadership Summit 2025.      

Met aansprekende cases uit Railinfra (Railcenter), Energievoorziening (Stedin) en Defensie (Landmacht) typeren we de hierboven geschetste dubbele bottleneck. Vanuit deze cases zullen inspirerende oplossingen worden geschetst die verder reiken dan de traditionele oplossingen als de bedrijfsschool en het aanleggen van hogere voorraden.

Aansluitend zullen de bezoekers samen met spelers uit de ketens discussiëren over de problematiek en over geschetste oplossingen. Hun inbreng zorgt daarbij voor extra impulsen om Service Logistiek Nederland stevig op de kaart te houden!

Personeelsschaarste Railinfra: vertraging op het spoor én in de planning
De spoorsector heeft dringend behoefte aan vakmensen: van monteurs en baanwerkers tot treinverkeersleiders. Door het tekort lopen onderhoudsprojecten aan het spoor vertraging op, en worden geplande vernieuwingen uitgesteld. Reizigers worden steeds vaker geconfronteerd met langdurige buitendienststellingen, omdat gepland werk niet binnen de gebruikelijke tijd kan worden afgerond en in toenemende mate tijdens de normale dienstregeling worden uitgevoerd.

Personeelsschaarste Energievoorziening: netcongestie én vertraagde energietransitie
De energietransitie vraagt om een ongekende opschaling van capaciteit bij netbeheerders. Maar net nu de vraag naar elektriciteit explodeert – mede door de opkomst van elektrische auto’s, warmtepompen en zonneparken en windmolens op piekmomenten overvloedig energie leveren – stokt de uitbreiding van de netwerken, onder andere door een chronisch gebrek aan technici, wat ook grote gevolgen heeft voor instandhouding. Dit legt direct een rem op economische groei én de verduurzaming.

Personeelsschaarste bij Defensie: meer taken, te weinig mensen
Defensie staat onder druk. Als gevolg van het oplopen van internationale spanningen, denk aan NAVO-verplichtingen, vredesmissies en cyberveiligheid, zijn er  duizenden vacatures, variërend van infanteristen tot monteurs bij de landmacht en specialisten in cybersecurity. Daarnaast wordt de afhankelijkheid van sommige landen voor grondstoffen en componenten een steeds grotere zorg. De krapte bedreigt niet alleen de slagkracht van Defensie, maar tast ook de geloofwaardigheid van internationale samenwerking aan.

Onderdelenschaarste treft alle sectoren
De coronapandemie, geopolitieke spanningen (zoals het conflict in Oekraïne) en natuurrampen hebben geleid en leiden tot haperende transportlijnen en langere levertijden. De winning van essentiële grondstoffen zoals zeldzame aardmetalen loopt achter op de vraag, mede door milieubeperkingen, geopolitieke afhankelijkheid en stijgende kosten. Veel fabrikanten hebben hun voorraden geminimaliseerd om kosten te besparen. Hierdoor is er minder buffer wanneer er zich verstoringen voordoen in de keten. Samenvattend, toeleverketens worden geconfronteerd met vele, onverwachte verstoringen.

Creativiteit, ondernemerschap en innovatief beleid brengen structurele oplossingen
De realiteit is dat de arbeidsmarkt structureel is veranderd. De vergrijzing, toenemende vraag naar technisch en gespecialiseerd personeel, én een afname van jongeren die kiezen voor een loopbaan in deze sectoren, maken het probleem hardnekkig en veelzijdig. Creativiteit, gekoppeld aan stevige beleidsmaatregelen zowel op landelijk-, sector- en bedrijfsniveau, is key! Herwaardering van technisch vakmanschap en versnelde instroom van nieuwe, ook seniore medewerkers is van het grootste belang. Andere bedrijfsstructuren, innovaties en deelname in het bedrijfsresultaat doen hun intrede.

Eveneens is het realiteit te onderkennen dat de service supply chain van morgen wezenlijk anders kan zijn dan die van gisteren. Denk aan verkleinen van de afhankelijkheden door samenwerking met derden, voorzieningen dichter bij huis, beter zicht op kritieke onderdelen, beter gebruik van real time data en AI, redesign en 3D-printing en last but not least circulariteit door hergebruik van onderdelen en grondstoffen.

Welkom in de onderdelenvoorziening van morgen!  

aanmelden.png

Trots op onze

SLF Deelnemers