Service Logistics Forum

Bedrijfsbezoeken Summit

Summit 2023 kopWe starten de Service Leadership Summit, als 'vanouds', met een bedrijfsbezoek. Iedere deelnemer kan in de ochtend bij één bedrijf, dat speciaal voor ons de deuren open zet, een kijkje in de service logistieke keuken komen nemen. De volgende bedrijfsbezoeken staan gepland:

 

Lely te Maassluis 
Lely, opgericht in 1948, richt zich op een  duurzame, winstgevende en aangename  toekomst voor de agrarische sector. Met de koe als middelpunt ontwikkelt Lely  hoogwaardige robots en datasystemen die het dierenwelzijn, de flexibiliteit en de productie in de melkveehouderij verhogen. Lely is al 30 jaar wereldwijd marktleider in de verkoop en service van geautomatiseerde systemen aan opeenvolgende generaties melkveehouders. Elke dag inspireert Lely haar medewerkers om klanten innovatieve oplossingen te bieden en een betrouwbare partner te zijn voor advies en ondersteuning op de lange termijn. Met het hoofdkantoor in Maassluis en een wereldwijd netwerk van Lely Center vestigingen voor verkoop en service op maat, is de Lely Groep actief in meer dan 50 landen en werken er ongeveer 2.300 mensen. 

Tijdens het bezoek aan de Lely campus krijgt u een rondleiding langs de assemblagefaciliteiten. Hier ziet u onder andere hoe Lely de Astronaut A5 melkrobot produceert. Daarnaast is er een discussiebijeenkomst over 'opportunistic maintenance': het uitvoeren van een preventieve onderhoudsactie op het moment dat een mogelijkheid zich voordoet.

Lely_banner_nieuw


Mammoet te Schiedam 
Mammoet, is een specialist in zwaartransport. Dat doen ze wereldwijd met meer dan 6.000 collega’s en uiteenlopend equipment. Van rollend materieel tot kranen en ‘special devices’ die met behulp van oliedruk zware last kan tillen, duwen of trekken. “We help the world to grow safely and efficiently, moving towards a sustainable future.” is wat ze met hun mensen en equipment 24/7 doen. Ze opereren in de civiele en olie & gas industrie en in sterk toenemende mate in de renewable sector. De enorme toevlucht naar wind turbines, en de evenredige toename in formaat, genereert veel werk voor Mammoet. 

Tijdens het bedrijfsbezoek aan Mammoet krijgt u een rondleiding over het terrein en wordt u meegenomen in de enorme variëteit van hun dagelijkse werk. De verschillen tussen het equipment, de locaties waar deze onderhouden (moeten) worden, het benodigde gereedschap en bovenal wat dit betekent voor de collega’s waar ze mee werken is voor Mammoet een case op zich. Zoals de manager Equipment Management zegt:  "Voor mij voelt het alsof ik dagelijks mee mag doen in een Discovery Channel-aflevering waarbij ik dan ook nog eens met de hoofdrolspelers mag praten!”

Mammoet_banner


NS Onderhoudsbedrijf te Leidschendam 
Binnen NS zijn de afdelingen Service, Onderhoud en Modernisering verantwoordelijk voor het onderhoud van de treinen. Voorheen was dit NedTrain. Van technisch onderhoud tot snelle servicebeurten en van reiniging tot korte- en langetermijnrevisie: deze afdelingen zorgen ervoor dat de 1,2 miljoen treinreizigers van NS dagelijks op tijd, veilig en in een schone trein op hun bestemming komen; 24 uur per dag, 7 dagen per week. 

Nederland duurzaam bereikbaar. Voor en door iedereen. Dat is waar NS voor staat. Daarom  ondernemen ze fossielvrij, circulair en groen. Zo leveren ze hun bijdrage aan het Parijs-akkoord én dragen ze significant bij aan het behalen van de Sustainable Development Goals van de VN.

Tijdens het bedrijfsbezoek passeren diverse concrete voorbeelden de revue op het gebied van energie, ruimte, maar natuurlijk ook materialen. Geen afval meer creëren in 2030. Die ambitie maakt dat ze steeds zuiniger zijn op bestaande grondstoffen en producten. Maar ook willen ze nieuw grondstofgebruik beperken.

NS laat graag zien hoe ze dat in onderhoudsbedrijf Leidschendam doen en hoe ze hun ‘circulaire keuzes’ bepalen aan de hand van concrete initiatieven conform de R-ladder.

  • Niet (R0): hebben we het überhaupt wel nodig?
  • Verminderen (R1-R2): slimmer omgaan met houdbaarheid of materialen anders verpakken maar ook door circulair ontwerpen van nieuwe treinen;
  • Verlengen (R3-R7): onderdelen langer gebruiken door ze te repareren of hergebruiken in andere treinen. En daar gaan ze best ver in, zo gebruiken ze plafondplaten als bureau, ramen als fietsenstalling en oude vloeren als tafeltennistafels;
  • Nuttig maken (R8-R9): als al het bovenstaande niet meer lukt … hoe kun je er dan nog iets nuttigs mee doen? (bijv. recyclen).

NS_banner


Ter Laak Orchids te Wateringen

Ter Laak Orchids is van oorsprong een echt familiebedrijf en uitgegroeid tot een van de grootste orchideeënkwekerijen ter wereld. In de sterk geautomatiseerde kwekerijen worden wereldwijd op een duurzame manier met de allerhoogste kwaliteit de potplanten gekweekt. Dit realiseert het bedrijf door de inzet van technische innovaties en continue ontwikkeling van hun product.

We bezoeken het inspiratiecentrum dat onderdeel uitmaakt van de kwekerij. Daarna wordt ingegaan op de logistiek, de track & trace, de belangrijke rol van data en de wijze waarop de systemen in stand worden gehouden. Per slot van rekening is uptime voor Ter Laak Orchids essentieel. Tevens worden enkele duurzame innovaties op het gebied van energie en water getoond, want Ter Laak Orchids wil een positieve bijdrage leveren aan een duurzame wereld en haar milieu-impact minimaliseren.

Ter Laak_banner
 

Caru Containers te Schiedam
CARU Containers is wereldwijd een van de grootste handelaren in nieuwe en gebruikte zeecontainers. Met bijna 25 jaar ervaring maken ze het kopen, huren en leasen van containers gemakkelijk, toegankelijk en transparant. 

Hun wereldwijde netwerk, lokale diensten en (data-gedreven) expertise stelt ze in staat om containerbewegingen zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. CARU handhaaft een hoge kwaliteit van onderhoud en reparatie om hun containers vrachtwaardig te verkopen.

CQM en CARU hebben samen een oplossing ontwikkeld die CARU in staat stelt om de juiste containers op het juiste moment op de juiste locatie te hebben. Dit voorkomt onnodige verspilling van CARU-middelen wereldwijd. Naast een rondleiding over het terrein, nemen CQM en CARU u tijdens het bedrijfsbezoek mee door het innovatieve proces dat succesvol bij CARU werd geïmplementeerd.

Caru_banner_NIEUW


Aanmeldknop

 

 

 

 

Terug naar Service Leadership Summit

Trots op onze

SLF Deelnemers